Door Sterr_, 25 maart 2019, 19:58

Maak favoriet 

foto Sterr_

Nee is het nieuwe ja! (2)

Ooit beweerde iemand dat bananen krom zijn. Die wetenschap hebben veel mensen overgenomen. Dat bananen recht zijn, zal menigeen bij eerste indruk, ontkennen. Ik denk dat het maar net is hoe je wilt kijken. Het mooie van bananen is wel dat je ze op verschillende manieren kunt neerleggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de banaan die een glimlach op jouw gezicht tovert. Maar mijn voorkeur is niet belangrijk wanneer het gaat om de manier die bij jou past. We leven in een maatschappij die ervan overtuigd is dat iedereen onderwijs moet kunnen genieten. We passen aan alle kanten ons onderwijs aan en daarmee geven we ruimte om een eigen pad te kiezen. Om die keuze te maken, moet je sterk zijn. Om dat te doen heb je mensen nodig die "nee" zeggen en wegen wijzen die meer passend zijn. Dan maak je verschil. Dat biedt je authenticiteit. Dan kijk je naar het individu. Daarna kan vertrouwen weer groeien en is er maatwerk voor iedereen.

Het is inmiddels 25 jaar geleden dat een docent mij de mij bekende "nee" gaf maar ik ging door. Ik heb een missie. Door de jaren heen heb ik elke keer weer de meest bijzondere paradijsvogels mogen begeleiden en een onderwijsstijl mogen ontwikkelen waarbij heel veel leerlingen, studenten en collegae nieuwe mogelijkheden ontdekten. Onderwijstrauma's, angststoornissen, gedragsproblemen zijn mij niet vreemd. Het gevecht van steeds meer jongeren die thuiszitten is bekend. En de tekenen van LAS (Legal Abuse System) zijn herkenbaar bij de poort. Het is soms zwaar om weer een verhaal te lezen van een ouder of kind dat vast loopt. Dan voel ik mij kwetsbaar als kleine schakel in een systeem waar wij allemaal verantwoordelijk voor zijn.

Het doet pijn om te zien hoe het vak waar ik zo doelbewust voor gekozen heb, is gedegradeerd naar de meest kanshebbende baan voor de directe toekomst. Het lerarentekort is een serieus maatschappelijk probleem. Leerkrachten lijmen met financiƫn of verminderde werkdruk is gevolgbestrijding. Zoals ieder mens wil ook een leerkracht erkend worden in wie hij of zij is. Talenten ontwikkelen, een leven lang leren zijn prachtige termen maar ze worden niet ingezet. Er is namelijk geen ontwikkelingsperspectief. Je kunt een boekje van een niveau hoger krijgen maar veel verder kom je niet. Ondertussen groeit de groep hoog intelligente kinderen die vastlopen omdat de manier van onderwijs niet meer passend is. De doelgroep is veranderd. Mensen veranderen terwijl systemen vaak blijven hangen in de succesvolle cijfers van voorgaande jaren.

Mijn keiharde "nee" opent mogelijkheden, net als mijn "ja!". Door de wegen die ik heb mogen lopen en de zijpaden die ik bewandel heb ik ons onderwijs om een andere manier leren bekijken. Ik heb mogen leren dat er hoofdwegen zijn en bospaadjes. Sommige paden lopen langs het strand waarbij je je kunt blind staren naar de horizon. Andere paden leiden over heuvels, bergen en diepe ravijnen. Soms heb je zicht en soms hangt er een mist waardoor het zicht je ontnomen wordt. Er is geen zekerheid, geen veiligheid en er is geen weg wanneer je niet vertrouwt op eigen kunnen. Stap voor stap. Voet voor voet. We all have a mission!*

Liefs Miek


*Voor nu: docent MBO Entree gepersonaliseerd leren in hybride leeromgeving

1481 keer bekeken


Vandaag in the spotlights:

foto -Dientje-foto Troy24foto KevalSimranfoto Nicooofoto Sophi_Paulifoto Furrrrealfoto Helena2foto Juliette888foto Pita67foto PetraLeeftfoto Gugugofoto Padjelantafoto Ilse70foto Vollemaan10

Meer vrouwen

Meer mannen